تبلیغات
haftasman

haftasman
 
قالب وبلاگ
نظر سنجی
آیا تابحال با هواپیمایی اتا سفر کرده اید؟



ابر برچسب ها

                                 سیستم های هواپیما     

تهیه كننده: محمد رسول تقوى 

 هواپیماهای مدرن امروزی همانند کارخانجاتی پرنده هستند که در آنها سیستم های متعددی تعبیه شده است تا پروازی مطمئن و راحت فراهم آید. مهم ترین این سیستم ها به ترتیب اهمیت عبارتند از:هیدرولیک، پانوماتیک، باد، اکسیژن، الکتریک، سوخت، ضدیخ

1- یخ زدگی                                                                                                                         
یخ زدگی یکی از پدیده های ناخوشایند در هواپیما است چرا که با تشکیل یخ، سطح صاف لازم برای جریان هوا از بین رفته ونیروی پسا افزایش می یابد، همچنین توانایی تولید نیروی برآی ایرفول هم کاهش می یابد. یخ نه تنها سطح بال، بلکه روی تمامی سطوح بدون حفاظ هواپیما از جمله ملخ، شیشه جلو، آنتن ها، هواش ها، ورودی هوا و پوسته موتور را هم می پوشاند. این یخ ها می توانند باعث ارتعاش شدید آنتن ها و حتی شکسته شدن آن ها شوند. اصولا از 3 روش حرارتی، شیمیایی، مکانیکی برای جلوگیری از یخ زدگی در هواپیما استفاده می شود.

در روش حرارتی هوای گرم موتور بسوی سطحی که باید در مقابل یخ زدگی محافظت شود، هدایت می‌گردد. در روش شیمیایی الکل یا سایر مایعات مانند روغن و یا گریس بعنوان ضد یخ روی سطح هواپیما مالیده می‌شود. سطح هواپیما بصورت الکتریکی نیز می‌تواند گرم شود. یک روکش لاستیکی قابل ارتجاع روی لبه‌های جلوئی و سطوح دیگر نصب می‌شود، از انقباض و انبساط متناوب برای شکستن یخ در صورت لزوم استفاده می‌گردد. در حالت گرمایش مصنوعی هدف کاهش دمای آستانه یخ زدن در ابرهای مخلوط و فوق سرد است.

2- اکسیژن رسانی
ىر مواقع  كاهش فشار هوا و پایین آمدن غلظت اکسیژن در داخل کابین هواپیما، از محل دریچه ای به نام psu که در بالای سر هر مسافر قرار گرفته ،  ماسکی آزاد می شود. 
PSU ها به سه روش زیر باز می شوند:
 - کاهش شدید فشار داخل کابین که باعث می شود درب  PSU بطور اتوماتیک باز شود
- از طریق دکمه  MAN OVRDپنل OXYGEN
- در صورتیکه فشار داخل کابین با فشار هوایی که در 14000 پایی است برابر یا کمتراز آن شود  altitude pressure switchفعال شده و درب ها باز می شوند. درPSU یک محفظه تولید اکسیژن وجود دارد که حاوی بسته سدیم کلرات  و یک بسته پودر آهن مثل Barium peroxide هست، در نتیجه واکنش شیمیایی پودر آهن و سدیم کلرات، اکسیژن آزاد می شود که از طریق لوله های منعطف به ماسک اکسیژن انتقال داده می شود.
در هواپیمای ایرباس 310 باید پی اس یو قادر به تولید حداقل 13 دقیقه اکسیژن برای مسافران باشد.

3- سیستم ترمز

ترمز های دیسکی: این نوع ترمز ها در ارابه فرود قرار دارند و برای ترمز و ایستادن چرخ های هواپیما پس از لمس و قرار گرفتن چرخ ها برروی زمین در پروسه لندینگ استفاده می گردند. این گونه ترمز ها به دو نحو هیدرولیکی و بادی مورد استفاده قرار می گیرند.

معکوس کننده رانش  :در این نوع ترمز گیری پس از فرود و لمس زمین باند توسط چرخ که اصطلاحا  (تاچ)  گفته می شود خلبان با آوردن عقب تراتل ها و معکوس کردن رانش موتور ها اقدام به ترمزگیری و کاهش سرعت هواپیما می کند.

ترمز های هوائی: این نوع ترمز نیز عموما" به هنگام فرود انجام می پذیرد اما گاها" در هنگام پرواز نیز جهت کاهش سرعت هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد که شرایط مناسب خود را خواهان است. در اکثر هواپیماها ترمز های هوائی برروی سطوح بال قرار دارداما در بعضی ها در انتهای دم هواپیما قرار دارند.


[ چهارشنبه 22 خرداد 1392 ] [ 10:12 ق.ظ ] [ محمدرسول تقوی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :